Skip to main content
مقالات فنی

روندهای UX و UI در موبایل

یک طراح وب میداند که تجربه‌ی کاربری (UX) و واسط کاربری (UI) بزرگترین تاثیرات را در نگاه اول از یک سایت میگذارند. کاربران عموما انتظارات زیادی از نظر سرعت پاسخ دهی دارند و اگر مبنای سایت شما بر روی یک تجربه‌ی کاربری خوب بنا شده باشد، تعداد زیادی از کاربران جذب آن خواهند شد. خب قاعدتا با به وجود آمدن حوزه‌ی نرم افزارهای موبایل، این انتظارات به موبایل نیز سرایت خواهد کرد.

کاربران فعلی موبایل، فقط به خاطر اینکه به لپ تاپ یا رایانه شخصی خود دسترسی ندارند، به سراغ موبایل خود نمیروند. بلکه جالب است بدانید که ۷۷ درصد جستجوهای موبایل، در خانه یا محل کار انجام میشود. بر اساس یک مطالعه که در گوگل انجام شده، ۷۰ درصد کاربران تا یک ساعت بعد از جستجوی خود، دست به عملی در این رابطه زده اند که ۶۱ درصد آنها تا مرز تماس با تجارت مربوطه هم پیش رفته اند. مردم انتظار جواب آنی و سریع در موبایل دارند و از یک واسط کاربری/تجربه‌ی کاربری خوب شما، با تبدیل شدن به یک مشتری دائم قدردانی میکنند.

بنابراین اهمیت این موارد که در وب سایت ها رعایت میشد، در زمینه‌ی موبایل دو چندان است. اینجا به سه مورد از روند ها و ترندهای موبایل که به شما در طراحی کمک میکنند اشاره میکنیم.

۱- ابزارهای شهودی برای ساخت مدل اولیه

هر اپ یا سایت موبایلی با یک طرح اولیه (wireframe) شروع میشود. همینطور که موبایل هر روز بالغ تر میشود، ابزارهای قوی تری هم برای ساخت شهودی طرح اولیه ساخته میشوند. به صورت خلاصه، برای کد زدن کمتر و به جای آن استفاده از کشیدن و انداختن المان ها. UXPin یا Axure مثال هایی از این ابزارها هستند که کار شما را راحت میکنند. هر دو آنها طراحی ساده و تمیزی دارند.

وقتی شما در این مرحله قرار دارید، میتوانید از ابزارهای دیگری که تمرکز بیشتری بر روی طراحی دارند نیز استفاده کنید. یکی دیگر از ابزارهای طراحی شهودی، Free Dark UI Kit برای برنامه های موبایلی‌ست. برای یک ظاهر ساده تر و طبیعی تر، میتوانید از Sketchy استفاده کنید. با اینکه این ابزارها، از دو دید مختلف یک طراحی ساده ارایه میکنند، اما بیشتر پیش نیازهای شما را دارند. یعنی موبایلی هستند، طرحها برداریست (vector) و المان های مورد نیاز برای طراحی سریع یک پروتوتایپ (مدل اولیه) را دارند.

۲- دسترسی به تعداد زیادی گرافیک رایگان

این روزها طرح های نرم و صاف و از طرفی طرح های ساده، به صورت جدی پر طرفدار هستند. سال ۲۰۱۴ سال بزرگی در طراحی های صاف و تخت بود و میتوان دید که روش طراحی صاف و تخت، بر روی موبایل نیز زیبا میشود.

سایتی مانند Premium Pixels یک ایده‌ی خوب از اینکه چقدر محتوای رایگان خوب به صورت آنلاین یافت میشود، به شما میدهد. این سایت صدها فایل فوتوشاپ در قالب PSD دارد که شما میتوانید با استفاده از آنها، همه چیز از جمله آیکن ها، دکمه ها، نقشه ها و فونت های خود را طراحی کنید.

وقتی موارد جالب و مورد استفاده ای دیدید، میتوانید از ابزاری مانند PNG Express استفاده کنید که آنها را خوب تنظیم کرده و برای کار خود آماده کنید. این ابزار، اجزاء مختلف یک سایت یا طراحی دلخواه را میشکند و المان های آماده با سایز صحیح به شما میدهد که میتوانید از آن در برنامه یا سایت خود استفاده کنید. البته PNG Express رایگان نیست.

۳- روان کردن فرآیند همکاری در طراحی

هر طراحی میداند که فرآیند ساخت، چه بهترین کار و چه بدترین طرح، یک گفت و گوست. ساختن یک اپ یا سایت، شامل چیدن اهداف مشتری، طراح و کاربران آینده‌ی سیستم است. در عمل نهایی کردن نیازمندی ها، به معنی زنجیره‌ی بزرگی از ایمیل ها رد و بدل شده و جدول های اکسل بزرگ خواهد بود.

برای حل این مشکلات، InVision یک ابزار رایگان تولید کرده است که نه تنها میتوانید مدل اولیه‌ی محصول (wireframe) را در آن بسازید، بلکه میتوانید به صورت آنلاین و آنی با صاحب نظران و طراحان در ارتباط باشید و به راحتی موارد مورد نظر خود را بر روی تصاویر مشخص کنید.

 

منبع : لینک

علی نادعلیزاده

مدیر اجرایی در تاد - علاقه مند و دنبال کننده‌ی مسایل مربوط به تولید و نشر بازی‌ها، نرم افزارهای آزاد، کارگروهی و رهبری تیم