Skip to main content

وقتی می‌خواهیم ظرفیت کاری‌مون رو بهینه کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم، مساله‌ی مهم زمان موجود نیست، بلکه انرژی موجود مهم‌تره. شاید براتون پیش اومده که وقتی فرصتی برای تمرکز روی پروژه یا کار مهمی پیدا کردید، انقدر خسته یا سوخته باشید که نتونید اون رو انجام بدید.

گرفتن استراحت‌های منظم بخش مهمی از مدیریت انرژی ماست که ظرفیت کاری ما رو افزایش میده – نه تنها برای اینکه بهره‌وری داشته باشیم، بلکه به این منظور که از سوختن (burnout) جلوگیری کنیم. این کار توان کنترل احساسات و رفتارها رو هم تقویت میکنه و می‌تونیم با دیگران روابط مثبتی داشته باشیم. وقتی کاملا خسته شدیم، بیشتر میل داریم به سمت واکنش‌گرایی، برخورد خشن و ناراحتی بریم و عصبانیت‌مون رو سر دیگران بریزیم. استراحت‌ها به خصوص در انجام کارهای خلاقانه خیلی مهم‌ان.

ایجاد چند استراحت کوتاه طی روز کمک می‌کنه که انرژی‌مون رو مدیریت کنیم و ظرفیت فکری, عاطفی و حتی فیزیکی مون رو حفظ کنیم. زمان استراحت‌ها می‌تونن از یک دقیقه تا ۵ یا ۱۰ دقیقه هم باشن. همون‌طور که استرس‌های کوچک در محل کار می‌تونن تجمع کنن، استراحت‌های کوچک طی روز می‌تونن به مقابله با اثرات اون کمک کنن.

برای ایجاد فرصت‌های استراحت در طی روز کاری شلوغ به جای اینکه دنبال ایجاد فرصتش به صورت اتفاقی باشیم، بهتره هدفمند و متعهد به ایجاد این لحظات طی روز باشیم. به عنوان مثال راهکارهای زیر رو میشه امتحان کرد:

۱٫ به خودتون اجازه بدید که استراحت کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند کارشون خیلی زیاده و نمی‌تونن توقف کنن، اما فراموش نکنید انسانید، نه ماشین.

۲٫ ایمیل‌ها و چت‌ها رو یکجا چک کنید نه دونه به دونه. تحقیقات نشون میده، وقتی بین چندتا موضوع سوییچ میکنیم، کارها ۵۰ درصد بیشتر طول میکشه.

۳٫ مدت زمان پیش‌فرض جلسات رو کوتاه تر کنید. هر چقدر زمان برای جلسه بگذارید، بالاخره راهی پیدا میشه که اون زمان با یک صحبتی پر بشه. مدت زمان پیش فرض برای جلسات معمولی رو ۱۵ الی۲۰ دقیقه و برای جلسه های طولانی حداکثر ۴۵ دقیقه در نظر بگیرید. بین جلسه حداقل ۵ پنج دقیقه برای کش و قوس اومدن، یا خوردن چای و قهوه در نظر بگیرید.

۴٫ مرز‌های مشخص و قطعی برای اتمام جلسه بگذارید و اعلام کنید، مخصوصا اگر مدیر جلسه شما هستید. اگر دیگران بدانند که شما راس یک ساعت مشخص جلسه رو ترک میکنید، یک تلاش جمعی برای استفاده بهینه و اتمام به موقع ایجاد میشه.

۵٫ روی استراحت‌های مشخص مثل سرویس بهداشتی، عادت‌های خوب بسازید. اینجور استراحت‌ها که اجباری هستن و بالاخره اتفاق می‌افتن، پس می‌توانید دقیقا بعد از اونها پنج دقیقه به آرامش ذهنی و استراحت اختصاص بدید و این رفتار رو تبدیل به عادت کنید.

۶٫ برای استراحت کردن یادآور بگذارید، تحقیقات نشون میده که عموما حدود ساعت ۳-۴ انرژی به حداقل خودش می‌رسه پس این زمان‌های مشخص میتونه از قبل برنامه ریزی بشه. ساعت‌های هوشمند هم این روزها یادآور استراحت دارن.

۷٫ یک نشانه‌ی بصری داشته باشین، تصویر روی دفتر، پس زمینه گوشی، یا ماگ قهوه شما می‌تونه سیگنالی برای آرامش و استراحت باشه.

سال نو هم کم کم داره میاد و امیدواریم تعطیلات بهتون خوش بگذره، کانال تلگرام استودیو تاد رو دنبال کنید.

(بر اساس مقاله اخیر هاروارد بیزنس با همین نام)

 

علی نادعلیزاده

مدیر اجرایی در تاد - علاقه مند و دنبال کننده‌ی مسایل مربوط به بازی‌ها و نرم‌افزارهای موبایل، لینوکس، توسعه‌ی وب، کارگروهی و رهبری